دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه سکوی پرتابی برای بیزینس شما می‌شود؟

دیجیتال مارکتینگ

تصویر ذهنی شما از دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟ آیا می‌توانید آن را توصیف کنید؟ و حتی فراتر از آن، می‌دانید چگونه از استراتژی‌های آن در کسب و کار خود بهره ببرید و با چه ابزارهایی؟ تلاش ما در این مقاله بر این است که به معرفی زیرساخت‌ها، ابزارها، کانال‌ها و طراحی برنامه‌های دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. دری می‌گشاییم بر دنیای بدون مرز بیزینس از دریچه اسکرین‌های کوچک دیجیتالی در دستان توانمند شما.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

امروزه ماندن در صدر رقابت دغدغه اصلی کسب و کارهاست. اما در این میان، آن‌هایی که با دیجیتالی شدن در مارکتینگ غریبه هستند، به راحتی از صحنه رقابت حذف می‌شوند. بازاریابی دیجیتال با معرفی مفاهیمی جدید در مارکتینگ، همزمان با حفظ مفاهیم پایه و معرفی ابزارها و فضایی تازه آن را دچار انقلابی دیجیتالی کرده است. از این رو با نگاهی دقیق‌تر به تعریف دیجیتال مارکتینگ و موضوعات مرتبط با آن خواهیم پرداخت.

 

مارکتینگ چیست؟

ازنگاه فیلیپ کاتلر، پدر علم بازاریابی نوین، مارکتینگ “علم و هنر کاوش، ایجاد و ارائه ارزش در راستای نیاز بازار هدف همراه با کسب سود است.” تعاریف دیگری نیز برای آن ارائه شده، که در مجموع وجه اشترک آن‌ها پیرامون چهار مفهوم کلیدی زیر است:

  • فرآیندی مدیریتی
  • تبادل کالا و خدمت
  • پیش بینی نیاز مصرف کننده
  • کسب سود

این مفاهیم کلیدی همچنان پابرجاست اما با رنگ تازه‌ای که به خود گرفته، از فضای سنتی بازاریابی کمی فاصله گرفته و به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است. برای مثال، زمانی راه معرفی کالا و ارتباط با مشتری تنها تلویزیون، رادیو و چاپ در نشریات بود ولی حال پلتفرم‌های دیجیتالی گوی رقابت را از آن‌ها ربوده‌اند. امروزه آینده بازاریابی در دستان بازاریابی دیجیتال است.

 

دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

به طور خلاصه، در تعریف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی می‌توان گفت: “هر تلاش بازاریابی که در فضای دیجیتالی مانند اینترنت، ابزارها یا کانال‌های دیجیتال انجام می‌شود.” رایانه، تلفن، تبلت و هر وسیله الکترونیکی دیگری می‌تواند میزبان کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ در پلتفرم‌های گوناگون باشد. متخصصان بازاریابی می‌توانند از آن‌ها برای انتقال پیام به مشتری، در راستای اهداف ترفیع استفاده کنند. به علاوه، می‌توان پی برد که تاثیر این پیام بر سفر مشتری چگونه خواهد بود. تلاش‌های بازاریابی در بازاریابی دیجیتال اشکال بسیار متنوعی دارند، از جمله ویدیوهای آنلاین یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی.

دیجیتال مارکتینگ
استفاده از کانال‌ها، ابزارها و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، رشد بیزینس را به همراه دارد.

مزایا و معایب بازاریابی دیجیتال

مزایا

  • دسترسی جهانی: حتی با سرمایه گذاری اندک هم می‌توان به مشتریان در سطح جهانی دسترسی یافت.
  • هزینه کم: امکان ایجاد کمپین‌های بازاریابی با هزینه اندک و برنامه‌ای هدفمند.
  • شخصی سازی: با دسترسی به پایگاه داده مشتریان، می‌توانید پیشنهاداتی شخصی‌سازی شده به آن‌ها ارائه کنید.
  • استفاده موثر از شبکه‌های جهانی در راستای ایجاد شهرت بیشتر برای برند.
  • امکان وایرال کردن محتوا از طریق کمپین‌ها در شبکه‌های اجتماعی.
  • بهبود نرخ تبدیل وبسایت.

 معایب

  • برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال باید در این حوزه دانش کافی داشته باشید یا از کارشناسان خبره استفاده کنید.
  • بهینه سازی کمپین‌های بازاریابی و ایجاد محتوا بسیار زمان‌بر است.
  • رقابت بالایی در آن وجود دارد.
  • هرگونه بازخورد یا انتقاد منفی نسب به برند شما از سوی کاربران می‌تواند در سطح جهانی قابل مشاهده باشد.
  • یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ حفظ حریم خصوصی کاربران و داده‌های مشتریان است که نیازمند رعایت قوانین حساسی است.

 

  اصول دیجیتال مارکتینگ

  • محتوا: شاید جمله “محتوا پادشاه است.” را شنیده باشید. نقطه تمایز یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق، محتوایی با کیفیت است.
  • درک و شناخت کافی از مشتری
  • اندازه گیری و کنترل بازاریابی
  • آسان‌تر شدن تحمل شکست‌های احتمالی با ساده نگه داشتن استراتژی‌ها، به خصوص زمانی که تازه شروع به آزمایش آن‌ها می‌کنید.
  • تغییرات مداوم و به روزرسانی پلتفرم‌ها و فناوری‌های جدید.
اصول دیجیتال مارکتینگ
برای آشنایی با دیجیتال مارکتینگ ابتدا باید با اصول آن آشنا شوید.

تفاوت در مفهوم بازاریابی اینترنتی، بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی دیجیتال چیست؟

شاید کلمات بازاریابی اینترنتی، بازاریابی الکترونیکی را شنیده باشید. این اصطلاحات در ظاهر مشابه بازاریابی دیجیتالی هستند که در اینجا با تعاریفی دقیق‌تر شما را از تفاوت آن‌‌ها آگاه خواهیم کرد. توجه به این نکته ضروری است که بازاریابی دیجیتال، کل بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی را پوشش می‌دهد. در واقع هر شکلی از بازاریابی که خروجی دیجیتال دارد را شامل می‌شود.

 

 تعریف بازاریابی اینترنتی چیست؟

براساس تعریف اینترنت مارکتینگ می‌توان گفت مجموعه‌ای از روش‌های بازاریابی است که به صورت آنلاین و از راه اتصال به اینترنت به کار برده می‌شود. در مفهوم بازاریابی اینترنتی که زیرمجموعه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است، تمرکز بر این است که چگونه می‌توان ترافیک را به بهترین شکل جذب، به وبسایت هدایت و نهایتا به مشتری تبدیل کرد.

 

تعریف بازاریابی الکترونیکی چیست؟

بازاریابی الکترونیکی نیز کمی کلان‌تر از اینترنت مارکتینگ اما همچنان زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ است. تمرکز آن بیشتر بر ایجاد روابط با مشتری است، که برای ایجاد کمپین‌های موفق شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توییتر، لینکدین و موارد دیگر کلیدی است. یکی از مزایای بازاریابی الکترونیکی این است که برخلاف بازاریابی اینترنتی، حتی در هنگام عدم اتصال به اینترنت یا در اپلیکیشن‌های آفلاین نیز امکان استفاده از آن وجود دارد.

بازاریابی الکترونیکی
بازاریابی الکترونیکی با تمرکز بر ایجاد روابط با مشتری انجام می‌گیرد.

رویکرد دیجیتال مارکتینگ در تکمیل مارکتینگ

چنانکه می‌بینیم، ظهور ابزارهای دیجیتال، بازاریابی سنتی را دچار تحولاتی کرده است. هرچند بازاریابی سنتی ریشه‌ای عمیق در تاریخ و فرهنگ کسب و کارها دارد، امروزه دیجیتال مارکتینگ با حفظ مفاهیم پایه بازاریابی، روش‌های جدیدتری را به آن معرفی کرده است. واقعیت این است که دیجیتال مارکتینگ با وارد کردن ابزارهای دیجیتالی به حوزه مارکتینگ، فرآیندهای آن را تکمیل کرده است. برای مثال یکی از کاستی‌ها در بازاریابی سنتی ارتباط یک‌سویه است، مانند تبلیغات تلویزیونی یا چاپی؛ درحالی که در بازاریابی دیجیتال شاهد شگل‌گیری روابطی دوطرفه هستیم که کمک شایانی به پویایی تعاملات و بررسی رفتار مشتری می‌کند.

معنی سفر مشتری در فضای دیجیتال

ورود به ذهن مشتری می‌تواند چالش برانگیز باشد. زیرا درست لحظه‌ای که فکر می‌کنید همه چیز خوب پیش رفته است، فناوری‌ها و روندهای جدیدی به بازار معرفی می‌شوند، که بر تصمیم خرید او تاثیر می‌گذارند. اصطلاح “سفر مشتری” بیانگر “تجربیات مشتری از شروع اولین تماس با یک برند تا تصمیم نهایی او برای خرید است.” در این مدل فرض می‌شود که مشتری تصمیم خود به خودی نمی‌گیرد، بلکه در طول سفر دیجیتال خود، با یک برند، محصول یا خدمت، در نقاط مختلفی در تماس است. این نقاط را نقاط تماس با مشتری می‌نامند. بنابراین یک کسب و کار با بهینه سازی این نقاط تماس دیجیتال، برای مشتری تجربه ای مثبت ایجاد کرده و او را به سمت خرید ترغیب می‌کند.

سفر مشتری
سفر مشتری مسیری است که مشتری از زمان آشنایی با برند تا خرید طی می‌کند.

فرآیند دیجیتال مارکتینگ (RACE)

چهارچوب برنامه‌ریزی RACE برای ایجاد و مدیریت یک استراتژی دیجیتال در سال 2010 توسط دیو چفی پیشنهاد شد. تحقیقات او و همکارانش نشان داد که بسیاری از کسب و کارها در کاربرد دیجیتال مارکتینگ از یک رویکرد استراتژیک برخوردار نیستند. بنابراین او با هدف ترفیع چالش‌های دستیابی به جذب مخاطب و فروش آنلاین، این ساختار را که به شکل یک قیف بازاریابی است ارائه کرد. به شکل قیف مانند زیر که در سال 2015 به روز رسانی شده است، دقت کنید. معیار‌های کلیدی در تعیین اهداف و ارزیابی هر مرحله از قیف را در ادامه توضیح می‌دهیم.

فرآیند RACE
فرآیند RACE به صورت یک قیف بازاریابی ارائه شده است.

 

 مراحل فرآیند RACE

همانطور که در شکل بالا ملاحظه می‌کنید، این قیف شامل چهار مرحله فعالیت بازاریابی آنلاین است، که با شماره 2 تا 5 نشان داده شده است. شماره 1 در شکل، مرحله طراحی استراتژی یکپارچه کلی است. در ادامه، مراحل آن به ترتیب زیر است:

  • شماره 2. Reach: در این مرحله هدف ایجاد آگاهی و دیده شدن برند است. در واقع در اینجا به دنبال افزایش بازدید و ترافیک چه از طریق وبسایت اصلی و چه از راه وبسایت‌های دیگر یا رسانه‌های آفلاین هستیم. استفاده هوشمندانه از برخی تکنیک‌های بازاریابی درونگرا مانند جستجو، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی در این گام ضروری است.
  • شماره 3. Act: در اینجا فرض می‌شود که مشتری به مرحله بازدید از وبسایت شما رسیده است. حال نوبت آن است که بتوانید با استفاده از اقداماتی به جا او را راضی کنید. به این ترتیب در طی نمودن مسیر سفر، مشتری خود را یاری خواهید کرد. شما باید این اقدامات را به عنوان اهداف سطح بالای قیف تعریف کنید. این اهداف می‌توانند شامل “محصول مشاهده شده”، “افزودن به سبد خرید” یا “ثبت نام در خبرنامه دیجیتال” تعریف شوند.
  • شماره 4. Convert: این مرحله هدفش تبدیل شدن به فروش است. اینجاست که مشتریان باید به پرداخت‌کنندگان مبدل شوند. هم از روش تراکنش‌های آنلاین و هم کانال‌های آفلاین این امر میسر خواهد شد.
  • شماره 5. Engage: در مرحله بعد، تعامل و ارتباط بلندمدت با مشتری مدنظر است. یعنی خریدار را به مشتری وفاداری تبدیل کنیم که به بازدید مجدد از وبسایت و خریدهای تکراری از برند عادت کند. راهِ اندازه‌گیری این معیارها نیز می‌تواند تکرار فروش یا به اشتراک‌گذاری محتوا در رسانه‌های اجتماعی باشد.

 

نقش وبسایت و اپلیکیشن در دیجیتال مارکتینگ (زیرساختی)

نقش وبسایت در دیجیتال مارکتینگ

در واقع اولین کاری که در دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود، ساخت یک وبسایت است. همه تکنیک‌های دیگر برای آوردن افراد به وبسایت شما انجام خواهد شد، زیرا وبسایت نماینده کل کسب و کار شما می‌باشد. وبسایت تجسمی از کل شرکت شما را در صفحه کوچک یک موبایل یا تبلت در ذهن مشتری ایجاد می‌کند. همچنین مردم پیش از خرید اطلاعات آنلاینی مثل رتبه‌بندی‌ها یا نظرات درباره محصول یا خدمت شما را جستجو می‌کنند. بنابراین اگر طراحی وبسایت حرفه‌ای و سازگار با موبایل باشد، به راحتی می‌توان به روش بازاریابی دیجیتال به هدایت ترافیک و تعاملات هر چه بیشتر با مشتریان دست یافت. یکی از نقاط قوت وبسایت‌ها این است که از هر نقطه جهان قابل دسترسی هستند. کافی است آدرس وبسایت خود را در انتهای بروشورها و تبلیغات اضافه کنید.

وب سایت
ساخت وب سایت اولین گام برای ورود به بازار دیجیتال است.

نقش اپلیکیشن در دیجیتال مارکتینگ

برطبق آمار ارائه شده توسط گوگل 78 درصد استفاده مردم از موبایل صرف استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌شود. دراین میان، 68 درصد، قبل از خرید هر چیزی، به کسب اطلاعات از طریق موبایل خود نیاز دارند. بنابراین می‌توان به اهمیت پیشبرد برنامه‌های بازاریابی دیجیتال از طریق اپلیکیشن‌ها پی برد. این روش فوایدی را هم برای کسب و کار و هم مشتری ایجاد خواهد کرد. مثلا اینکه از طریق اطلاعات ثبت در اپلیکیشن، دسترسی اولیه شرکت به اطلاعات کاربران بسیار راحت است. در نتیجه می‌توان به تبلیغات مفیدتری برای پیشبرد فروش پرداخت. از طرفی برای مشتری نیز فرآیند سفارش تا پرداخت و خرید بسیار آسان‌تر می‌شود. تحقیقات Insights نشان داده است که بازاریابی اپلیکیشن موبایل، یکی از چهار روش برتر بازاریابی دیجیتال در سال 2022 بوده است.

 

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

راه‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان افراد را در قیف فروش، به ابزارهایی مانند وبسایت یا اپلیکیش شرکت هدایت کرد، کانال‌ها هستند. کار آن‌ها افزایش نقاط تماسی است که پیش‌تر گفته شد. این نقاط، برخورد مشتری را با برند افزایش می‌دهد. هر چند تعداد این کانال‌ها بسیار زیاد است، همین موضوع یک نقطه قوت برای بازاریابان ایجاد کرده است. از طریق آن‌ها می‌توان به تعاملاتی گسترده تر حتی در سطح جهانی دست یافت. نمونه‌هایی از آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. 

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ
کانال‌های دیجیتال مارکتینگ مشتری‌ها را به وب سایت یا اپلیکیشن شما هدایت می‌کنند.

                     

 بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یک تکنیک بازاریابی برای ایجاد و انتشار محتوایی ارزشمند، مرتبط با موضوع و منسجم است. هدف از آن جذب مخاطبان و هدایت فعالیت‌های آن‌ها در راستای سودآوری شرکت است. به طور خاص چهار دلیل کلیدی برای استفاده از آن وجود دارد:

  • افزایش فروش
  • صرفه جویی در هزینه‌ها
  • به دست آوردن مشتریانی وفاداراتر
  • مرکزیت محتوا برای سودآوری بیشتر

به آمارهایی که کارایی آن را نشان می‌دهند، دقت کنید:

  • کسب و کارهایی که وبلاگ دارند، 67% بیشتر از سایر شرکت‌ها دارای قدرت لید (Lead) هستند.
  • 47% از خریداران، قبل از ارتباط با نماینده فروش، حداقل 3 تا 5 محتوا را مشاهده می‌کنند.
  • شرکت هایی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند، دارای 30% نرخ رشد بیشتری نسبت به سایرین هستند.
  • 72% از بازاریابان B2B معتقدند که بازاریابی محتوایی باعث افزایش تعامل و تعداد لید‌ها خواهد شد.

 

همکاری در فروش (افیلیت مارکتنیگ)

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ که با نام بازاریابی وابسته نیز شناخته می‌شود، شامل کسب کمیسیون از طریق خرده فروش یا تبلیغ کننده‌ای دیگر است. هر بار که مشتری روی لینکی که شما ایجاد کرده‌اید کلیک کرده و خریدی انجام دهد، از شرکت وابسته کمیسیون دریافت خواهید کرد. نرخ کمیسیون بسته به پیشنهاد شرکت متفاوت است، اما معمولا از 5 درصد شروع شده و تا 50 درصد هم ممکن است افزایش یابد.

افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ کسب درآمد از طریق فروش محصول یا خدمات دیگران است.

ایمیل مارکتینگ

همانطور که از نامش پیداست، در بازاریابی ایمیلی از ایمیل به عنوان یک کانال بازاریابی قدرتمند برای تبلیغ محصول یا خدمات استفاده می‌شود. در سال 1978 یک مدیر بازاریابی به نام ری تاملینسون اولین ایمیل تجاری را ارسال کرد. درحالی که او تنها 400 ادرس ایمیل در اختیار داشت، ایمیل‌هایش منجر به فروشی 13 میلیون دلاری شد. کم کم ایمیل به ابزاری محبوب و قدرتمند برای مشاغل تبدیل شد. بر طبق یک مطالعه که توسط انجمن بازاریابی مستقیم (DMA) بریتانیا انجام شده است، در برابر هر یک دلار هزینه شده برای تبلیغات ایمیلی، میانگین بازگشت سرمایه 38 دلار است. بنابراین ایمیل مارکتینگ کمک می‌کند که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم و ترافیک را به وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی مورد نظرمان یا هر جای دیگری هدایت کنیم.

 

 اس ام اس مارکتینگ

برای دسترسی بیشتر به مشتریان، باید فعال باشید و از تمام کانال‌های ارتباطی بهره بگیرید. یک کانال دیگر برقراری ارتباط از راه اس ام اس یا همان پیامک تبلیغاتی است. مردم روز به روز به موبایل‌های خود وابستگی بیشتری پیدا می‌کنند، پس     اس ام اس به یکی از سریع‌ترین و موثرترین راه‌های ارتباطی تبدیل شده است. از طرفی می‌دانیم که قوانین زیادی نیز برای اس ام اس دادن به مخاطبین وجود دارد، یعنی باید از قبل مجوز دریافت اس ام اس از سوی آن‌ها را گرفته باشید. همچنین یکی دیگر از قوانین، آگاهی زمان پیام رسانی مناسب است، این زمان نباید به گونه‌ای باشد که مزاحمتی برای آن‌ها ایجاد کند.

 

پوش‌نوتیفیکیشن مارکتینگ

در بازاریابی پوش‌نوتیفیکیشن، از طریق نوتیفیکشن‌های موبایل یا مرورگرها، پیام‌های تبلیغاتی به مخاطبان ارسال می‌شود، که آن‌ها را از محصولات و خدمات آگاه می‌کند. بازاریابان از این راه هم پیام‌های تبلیغاتی و هم پیام‌های معاملاتی اعم از اعلام تراکنش‌ها و وضعیت سفارش را ارسال می‌کنند. برطبق تحقیقات، پوش‌نوتیفیکیشن‌ها به برندها این امکان را می‌دهند که تعاملات خود با مشتری را تا 88% بهبود بخشند.

پوش نوتیفیکیشن
پوش نوتیفیکیشن‌ها امکان ارسال پیام‌های تبلیغاتی برای مخاطبان را امکان‌پذیر می‌سازند.

انواع پوش‌نوتیفیکیشن‌ها

  • نوتیفیکیشن موبایل
  • نوتیفیکیشن مرورگر

 

مزایای پوش‌نوتیفیکیشن‌ها

  • اطلاع رسانی سریع‌تر
  • مشارکت بیشتر
  • امنیت بیشتر
  • ارزان بودن

 

تبلیغات نمایشی

یک فرمت محبوب و موثر تبلیغات دیجیتال، تبلیغات نمایشی است که شامل تصاویر، ویدیوها یا متن‌هایی در شبکه نمایش گوگل است. این تبلیغات، دیده شدن برند شما در سراسر اینترنت را هدایت می‌کنند. معمولا می‌توانید تبلیغات نمایشی را در گوشه صفحات وب و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در قالب یک بنر تبلیغاتی (گرافیکی یا متنی) مشاهده کنید. تبلیغات بنری رایج‌ترین نوع تبلیغات نمایشی هستند، زیرا به وضوح و معمولا در بالای هر صفحه جلب توجه می‌کنند. در این میان، گران‌ترین نوع این تبلیغات، تبلیغات ویدیویی هستند که پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب یا اینستاگرام تماشای آن‌ها را آسان‌تر کرده است.

 

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی به شبکه جستجوی گوگل مربوط می‌شوند. این شبکه شامل مجموعه‌ای از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است که آگهی تبلیغ‌کننده در آن‌ها نمایش داده می‌شود. بر طبق تحقیقات 93% از تجربیات خرید آنلاین با جستجوی کاربر آغاز خواهد شد. زیرا کاربر به دنبال کسب اطلاعات درباره چیزی است که قصد خریدش را دارد. بزرگترین نقطه قوت این بازاریابی این است که به تبلیغ‌کننده این فرصت را می‌دهد که تبلیغات را در معرض دید مشتریان باانگیزه قرار دهد. مشتریانی که درست در لحظه‌ای که آماده خرید هستند، تبلیغات به آن‌ها نمایش داده می‌شود. پلتفرم Google Ads بر اساس تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) اجرا می‌شود. یعنی هر بار که بازدیدکننده روی تبلیغات شما کلیک می‌کند، شما باید هزینه پرداخت کنید.

تبلیغات کلیکی
در تبلیغات کلیکی می‌توانید محصول یا خدمات خود را در شبکه جستجو گوگل تبلیغ کنید.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو یا  SEO، هنر و علم کسب رتبه بالاتر صفحات در سایت‌های جستجویی مانند گوگل است. زیرا جستجو یکی از راه‌های اصلی یافتن محتوا می‌باشد، پس رتبه‌بندی‌های بالاتر در موتورهای جستجو می‌تواند ترافیک بیشتری برای وبسایت ایجاد کند. این موتورها از یک الگوریتم یا مجموعه قوانین برای تعیین رتبه صفحات استفاده می‌کنند. این الگوریتم‌ها بسیار پیچیده و شامل هزاران فاکتور مخلتف مانند به روزرسانی محتوا، عمر دامنه، فهرست مطالب یا سازگاری با تکنولوژی گوشی‌های هوشمند هستند.

 

تکنیک‌های اصلی در SEO

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی: شروع کار SEO معمولا با تحقیق در مورد کلمات کلیدی آغاز می‌شود. کلماتی که در حال حاضر در رتبه‌بندی‌های بالاتر رقباست یا مشتریان بالقوه جستجو می‌کنند. با شناسایی آن‌ها می‌توان محتوا را بهینه سازی کرد.
  • بازاریابی محتوایی: چنانکه می‌خواهید محتوایی ایجاد کنید که رتبه بالاتری کسب کند، مهم این است که از قبل، محتواهای موجود را بررسی کرده باشید. محتوایی شانس بیشتر دارد که بتواند تجربه‌ای مثبت و جدید برای کاربر ایجاد کند.
  • لینک سازی: یکی از فاکتورهای اصلی در رتبه‌بندی گوگل و سایر موتورهای جستجو، به دست آوردن لینک‌هایی است که شما را به وبسایت‌های خارجی معتبر (بک لینک‌ها) هدایت می‌کند.
  • سئو داخلی: بهبود ساختار صفحه مزایای فوق العاده‌ای برای سئو دارد. از جمله تکنیک‌های رایج آن ترکیب کلمات کلیدی و به روز رسانی عنوان‌ها می‌باشد.
  • بهینه سازی معماری سایت: به غیر از لینک‌های خارجی، لینک‌های داخلی نیز نقش زیادی در سئو دارند. بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که صفحات کلیدی به درستی لینک شده اند.
  • سئو معنایی: برای توصیف معنای محتوای یک صفحه، مانند توصیف نویسنده یا نوع محتوای صفحه از سئو معنایی استفاده می‌شود.

 

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی نحوه عملکرد ما به عنوان یک جامعه، از جمله نحوه روابط ما با یکدیگر را تغییر داده است. با نگاهی به پلتفرم‌هایی از جمله اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و واتساپ می‌توان دریافت که کسب و کارهای ما چگونه شکل دیگری به خود گرفته است. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM) این امکان را به بازاریابان داده است که مردم را درگیر طیف وسیعی از استراتژی‌های تبلیغ محتوا کنند. در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات جغرافیایی، جمعیتی و شخصی کاربران به راحتی در دسترس است. این موضوع امکان تبلیغات شخصی سازی شده بازاریابان را نیز ایجاد کرده است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
با استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید مخاطب را با برند خود درگیر کنید.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

امروزه از حضور اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی، برای معرفی برند به بازارهایی بزرگ‌تر بسیار استفاده می‌شود. فالوورهای این افراد از آن‌ها الگو می‌پذیرند. فالوورهایی که امکان دسترسی به آن‌ها از طریق بازایابی سنتی بسیار دشوار است. بنابراین به مشتریان بالقوه‌ای دسترسی دارند که برای کسب و کارها بسیار سودمند هستند. به این بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ گفته می‌شود که ارتباط  نزدیکی با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارد. تحقیقات نشان داده است که حدود 66% افراد از مسدودکننده‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند، اما عجیب است که همین افراد با کمال میل از اینفلوئنسرها مشورت می‌گیرند. جالب است که در حدود 80% این مشاوره‌ها به خرید منجر می‌شود. 89% از بازاریابان معتقدند که بازگشت سرمایه اینفلوئنسرمارکتینگ بسیار بهتر از سایر کانال‌های بازاریابی است. به این ترتیب جای تعجب نیست که حدود 17% از شرکت‌ها بیش از نیمی از بودجه بازاریابی خود را صرف این روش می‌کنند.

 

روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین، برخلاف نامش، تنها مفهومی برگرفته از روابط عمومی ‌در معنای کلاسیک خود نیست. در اینجا بیشتر هدف این است که با استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و غیره بتوانیم فرصت‌هایی را در جهت روابطی جدیدتر ایجاد کنیم. به هر حال باید تصویر مثبت و پایدار شرکت یا برند را حفظ کرد. برای این کار باید با استفاده از بیانیه‌ها و مفاهیم تاثیرگذار برای گروه هدف، با حفظ قوانین وب، آن‌ها را راهی سفر محصولات کنیم. برخی از اهداف آن شامل موارد زیر است:

  • جذب و حفظ مشتریان جدید
  • بهبود درآمد نسبت به هزینه
  • افزایش توجه و شهرت
  • اندازه‌گیری و کنترل موفقیت

 

بازاریابی مشارکتی Co-marketing

در بازاریابی مشارکتی شرکت‌هایی که زمینه کاری مشترک دارند، گرد هم می‌آیند تا به عنوان یک تیم تلاش‌های بازاریابی مشترکی را انجام دهند. این کار به ترفیع کالا و خدمات آن‌ها هم از نظر زمانی و هم هزینه‌ای کمک شایانی می‌کند. ترکیب تلاش‌های کل مجموعه یک صنعت، به نفع همه اعضای آن صنعت است، حتی اگر این رقابت تنها برای یک دلار باشد. برای مثال کمپین آمریکایی ”Got Milk” را که توسط هیئت پردازش شیر کالیفرنیا طراحی شده است در نظر بگیرید؛ این کمپین به همه تولید کنندگان شیر و کشاورزان لبنی، از جمله برندهای رقیب خود نیز خدمات می‌دهد.

بازاریابی مشارکتی
بازاریابی مشارکتی همکاری دو شرکت با زمینه کاری مشترک است.

معرفی نمونه‌هایی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

برای اطمینان از اینکه استراتژی‌های دیجیتال شما به درستی کار می‌کند، ابزارهایی نرم افزاری وجود دارد که باید آن‌ها را در برنامه‌های روزانه کسب و کار خود جای دهید. داشتن مجموعه مناسبی از آن‌ها کنار هم می‌تواند به هر کسب و کار، بینشی مناسب درباره شخصیت و نحوه سفر مشتری، بهینه سازی نرخ تبدیل و بسیاری از معیارهای دیجیتالی دیگر بدهد. هرچند هزاران ابزار مختلف وجود دارد، ما در اینجا تنها چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

 

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که بیشتر در راستای اهداف کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شود. این سرویس زیرمجموعه پلتفرم گوگل است که بیش از 50 میلیون وبسایت در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. روند کار به صورتی است که داده‌های هر کاربر را با استفاده از تگ‌های هر صفحه جمع‌آوری می‌کند. این داده‌ها به یکی از سرورهای جمع‌آوری داده‌های گوگل ارسال می‌شود. سپس گوگل آنالیتیکس می‌تواند گزارش‌هایی مرتبط با داده‌های کابران مانند نرخ پرش (نرخ پرش یا بانس ریت: درصد خروج کاربران پس از بازدید سایت، که هرچه کمتر باشد بهتر و وبسایت جذاب تر است.)، زمان هر بازدید از صفحه و میانگین بازدیدها را تولید کند. همچنین می‌تواند مشخص کند که کاربران مربوط به کدام کمپین‌های بازاریابی هستند. داده‌ها عموما در چهار سطح جمع آوری می‌شوند:

  • سطح کاربر( مربوط به اقدامات هر کاربر)
  • سطح جلسه (هر بازدید فردی)
  • سطح مشاهده صفحه (بازدید هر صفحه به صورت جداگانه)
  • سطح رویداد (مانند کلیک روی هر تصویر یا ویدیو و مشاهده آن‌ها)

 

فواید گوگل آنالیتیکس

  • کمک به درک رفتار کاربر
  • ردیابی آفلاین به آنلاین
  • گزارش داده‌ها به منظور سفارشی‌سازی بهتر
  • بهبود تبلیغات آنلاین از طریق تجزیه و تحلیل بازاریابی
  • یافتن آسان‌تر مخاطبان هدف
  • افزایش کارایی و بهتر دیده شدن وبسایت‌
  • پیشنهاد ایده‌های جدید برای بهبود عملکرد در تجارت

 

گوکل سرچ کنسول

اندازه‌گیری عملکرد وبسایت می‌تواند به شما کمک کند دریابید چگونه مخاطب می‌تواند شما را پیدا ‌کند و محتوای شما چگونه درنتایج جستجو ظاهر می‌شود. گوگل سرچ کنسول یک ابزار گزارش‌دهی رایگان و در عین حال قدرتمند گوگل است. کارش این است که معیارهای وبسایت از جمله نمایش‌ها، کلیک‌ها، رتبه‌بندی‌ها و موارد دیگر را اندازه‌گیری و آنالیز می‌کند. همچنین از آن برای رفع مشکلات فنی و سئوی وبسایت استفاده می‌شود، که بتوان مطمئن شد صفحات ما به درستی ایندکس شده و برای کاربر در دسترس قرار می‌گیرند. این ابزار حتی در صورت شناسایی مشکلات سایت، هشدارهای ایمیلی ارسال کرده و پس از رفع، مجددا به گوگل اطلاع رسانی می‌کند.

گوگل سرچ کنسول
گوگل سرج کنسول ابزاری قدرتمند برای سنجش عمکرد وب سایت شما است.

مزایای گوگل سرچ کنسول(GSC)              

  • کمک می‌کند که ببینید صفحات وبسایت شما چگونه در نتایج موتور جستجوی گوگل که با نام SERP نیز شناخته می‌شود، ظاهر خواهد شد. وقتی روی ظاهر جستجو کار می‌کنید، می‌توانید عناوین، URL، متا‌دیسکریپشن‌ها، لینک‌های سایت و موارد دیگر را نیز تصحیح کنید.
  • HTMLها را بهبود ببخشید.
  • ترافیک ارگانیک خود را بهبود دهید. با آگاهی از محبوب‌ترین عبارات جستجو، نحوه عملکرد وبسایت و صفحات با رتبه برتر، نقاط قوت و ضعف استراتژی‌های خود را دریابید.
  • اگر روی استراتژی‌های ساخت لینک تمرکز کرده اید، کمک می‌کند بر گزارش های لینک و جزییات لازم آن‌ها نظارت داشته باشید. (ساخت لینک عنصری سازنده از سئو است که با افزایش بک لینک‌ها از سایت‌های معتبر، گوگل محتوای شما را به عنوان محتوایی ارزشمند می‌شناسد).
  • کمک به خزش وبسایت: خزنده وبسایت یک bot است که محتوای شما را در سراسر نت ایندکس می‌کند. به این ترتیب اطلاعات را از موتورهای جستجو می‌توان یافت. باید آمار خزیدن را به درستی زیرنظر داشته باشید.
  • دریافت پیام‌های وبسایت: با این مزیت، زمانی که مشکلی در خزش وبسایت یا موارد امنیتی پیش می‌آید، این پلتفرم برای شما پیام ارسال می‌کند و شما هرچه زودتر به حل مشکل می‌پردازید.

 

گوگل تگ منیجر (GTM)

فرض کنید یک بازاریاب هستید که می‌خواهید دیجیتال مارکتینگ را در وبسایت خود پیاده‌سازی کنید. برای این کار به فعال‌سازی ابزار‌های دیجیتالی روی سایت خود نیاز دارید. ابزارهای دیجیتالی برای فعال شدن نیاز به کدهایی دارند، که باید به کدهای وبسایت شما افزوده شوند. گوگل تگ منیجر یک سیستم مدیریت تگ است که به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به کدنویسی، تگ‌های وبسایت خود (پیکسل های ردیابی) را مدیریت کنید. این سیستم همچنین کمک می‌کند که ابزارها بتوانند اطلاعات بیشتری از وبسایت جمع آوری کنند.

گوگل تگ منیجر دارای سه بخش اصلی است:

  • تگ‌ها: که همان پیکسل‌های ردیابی هستند، مانند کد بازیابی مجدد، کد رهگیری جهانی گوگل آنالیتیکس، کد ردیابی تبدیل و پیکسل‌های فیسبوک.
  • Triggers: محرک‌هایی که دستور می‌دهند چه زمانی، کجا و چگونه یک تگ اجرا شود، مانند بازدید از صفحه، کلیک‌های هر لینک، عمق اسکرول و رویدادهای سفارشی.
  • متغیرها: اطلاعات اضافی هستند که GTM برای کار کردن تگ‌ها و محرک‌ها به آن نیاز دارد.

 

مزایای GTM

  • می‌تواند کمک کند سایت شما سریع‌تر بارگذاری شود، البته سرعت به تگ‌هایی که استفاده می‌کنید نیز بستگی دارد.
  • با محصولات غیرگوگلی هم سازگار است.
  • در کار کردن و سعی و خطا بسیار انعطاف‌پذیر است.
  • دارای یک حالت پیش نمایش و رفع اشکالات است، بنابراین قبل از اجرای هر چیزی به شما فرصت آزمایش می‌دهد.

 

گوگل آپتیمایزر

گوگل آپتیمایزر ابزاری برای آزمایش محتوای سایت است. به این معنی که زمانی که می‌خواهید وبسایت خود را بهینه سازی کنید و میان انتخاب دو حالت مختلف از وبسایت تردید دارید، تست‌هایی مانند تست A/B یا چند متغیره را اجرا می‌کنید. با این کار برای مثال از میزان تاثیر دو محتوای مختلف بر روی کاربر آگاه می‌شوید و نهایتا حالتی را انتخاب می‌کنید که کارایی و نتایج بهتری در بر دارد.

گوگل آپتیمایزر
گوگل آپتیمایزر ابزاری است برای مشخص کردن میزان اثربخشی محتوای سایت.

این گونه آزمایش ها سه مزیت دارد:

  • افزایش نرخ تبدیل (پیش‌بینی می‌کند که کدام کلیک‌ها برایتان سودآورتر است) و بازدهی بیشتر در سرمایه گذاری، به دلیل افزایش کارایی وبسایت و نیز بهبود رضایت بازدیدکنندگان.
  • راحت تر شدن بازخورد و فیدبک گرفتن از کاربران.
  • حذف گمانه زنی و تست کردن انواع ترکیب‌های محتوایی برای افزایش نرخ تبدیل.

 

تست A/B چیست؟

تست A/B که تست تقسیم نیز نامیده می‌شود، دو نسخه از صفحه را به صورت همزمان تست می‌کند. درنتیجه می‌توان مشاهده کرد که تجربه کاربر از کدام حالت از طراحی صفحه تجربه‌ای بهتر بوده و نتایج بهتری فراهم خواهد کرد. این نوع تست، برای مبتدیان، تست‌های سریع یا وبسایت‌هایی با ترافیک کم بسیار کاربردی است، زیرا نتایج را به سرعت گزارش می‌کند.

 

تست چند متغیره چیست؟

تست چند متغیره آزمایشی است که در آن متغیرهای صفحه مانند فراخوانی‌ها، دکمه‌ها، پاراگراف‌ها، سرفصل‌ها و غیره با هم تست می‌شوند. گوگل اجازه 1000 تست چندمتغیره به طور همزمان را می‌دهد. برای مثال اگر شش عنوان دارید و برای هرکدام 3 تغییر، باید  تست را تنظیم کنید. این نوع تست برای تولید داده به زمان طولانی نیاز دارند، اما بسیار موثرتر از تست A/B هستند.

 

گوگل دیتا استدیو

گوگل دیتا استدیو مناسب آن دسته کاربرانی است که انتظار گزارشی فراتر از داده‌ها و داشبوردهای گوگل آنالیتیکس را دارند. زمانی که داده‌ها و تبلیغات شما به سرعت بیشتر می‌شود، دیگر گوگل ادرز و گوگل آنالیتیکس به کار نمی‌آید. این ابزار داده‌های تحلیلی مشتریان را به گزارش‌های اطلاعاتی قابل درک و خوانا تبدیل می‌کند که به راحتی قابل تنظیم و به اشتراک‌گذاری هستند. این پلتفرم همچنین دارای ویجت‌ها و نمودارهایی است که به تجسم داده‌ها و تصمیم‌گیری بهتر درباره استراتژی‌ها کمک می‌کنند.

گوگل دیتا استدیو
گوگل دیتا استدیو ابزاری است برای ارائه داده‌هایی فراتر از گوگل آنالیتیکس.

مزیت‌های گوگل دیتا استدیو 

  • دسترسی به گزینه‌های ویجت نامحدود: این گزینه به شما کمک می‌کند که ویجت‌ها را با معیارهای متفاوت تغییرداده یا تعداد آن‌ها را کم و زیاد کنید. بنابراین داده‌های خود را به روش‌های مختلفی می‌توانید به اشتراک بگذارید.
  • امکان استخراج و جمع آوری داده ها از چندین پلتفرم مهم (گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، یوتیوب، گوگل سرچ کنسول و غیره) و ادغام آن‌ها در گزارش‌هایتان. در نتیجه به یک بررسی همه جانبه و حرفه‌ای دست خواهید یافت.
  • ایجاد گزارشی خوانا برای همه: گزارش‌ها را می‌توانید به یک تا بیست صفحه تقسیم کنید، همراه با تغییر آسان فونت، رنگ و موارد دیگر که بیانگر انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی بیشتر است. نحوه سفارشی‌سازی گزارش‌ها به نیازهای خاص کسب و کار شما بستگی دارد. همچنین در گزارش بر اساس زاویه دید اعضای تیم یا تصمیم گیرندگان شرکت این موارد را می‌توان مجددا تغییر داد.
  • دریافت گزارش‌های پویا: همانطور که بر روی گزارش‌های خود کار می‌کنید، به طور همزمان می‌توانید گزارش‌های در لحظه را نیز وارد، تنظیم و به روزرسانی کنید.
  • امکان اشتراک گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و موارد دیگر. کافی است فقط URL گزارش را در پست خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

 

سندین بلو

سرویس سندین بلو یک ابزار ایمیل مارکتینگ همه کاره است، که می‌تواند همه نیازهای بازاریابی ایمیلی شما را برطرف کند. این سرویس مناسب کسب و کارهای کوچک و متوسط با بودجه محدود است که می‌خواهند کمپین‌های خودکار بازاریابی ایجاد کنند. سندین بلو امروزه بیش از 80000 کاربر دارد و روزانه 100 میلیون ایمیل ارسال می‌کند که واقعا قابل توجه است!

 

مهم‌ترین ویژگی‌های سندین بلو:

  • استفاده از ادیتورهای ایمیلی حرفه‌ای و امکان سفارشی‌سازی طراحی ایمیل
  • امکان انجام تست A/B و بهینه سازی ایمیل‌ها با انتخاب چند موضوع.
  • امکان ارسال SMS و پاسخگویی خودکار به آن.
  • کمک به ایجاد صفحات فرود یا لندینگ پیج (Landing page)
  • توانایی مدیریت بانس: می‌تواند بانس‌های سخت ایمیل را به طور خودکار حذف کند.
  • مدیریت لیست‌های پستی و ایمیل مخاطبان.
  • تقسیم‌بندی ایمیلی بر اساس معیارهایی مثل جمعیت شناسی.
  • ارسال مستقیم ایمیل‌های تراکنشی مانند رسید، تایید سفارش یا بازیابی رمزعبور و غیره.
  • امکان چت و ارتباط سریع.
  • CRM: دارای یک CRM است که در آن می‌توانید تمام اطلاعات تماس، فروش و بازاریابی خود را متمرکز کرده و پیگیری کنید.

 

هاتجر

هاتجر یک ابزار برای تحلیل رفتار کاربران وبسایت بر مبنای جمع آوری داده‌های کیفی است. نحوه تعاملات بازدیدکنندگان را ثبت، هیت‌ مپ‌ها یا نقشه حرارتی سایت (Heatmap) را جمع‌آوری می‌کند. هیت مپ‌ها نمودارهایی هستند که رفتار کاربران سایت را در قالب نقشه‌های گرافیکی نمایش می‌دهند. بنابراین کمک می‌کند که درک بهتری از کاربران داشته باشید و تحلیل همه جانبه‌ای از رفتار آن‌ها به دست بیاورید. مثلا با توجه به نتایج آن می‌توان دریافت که کدام فراخوان منجر به میانگین کلیک و اسکرول بیشتری در صفحه می‌شود.

هاتجر
هاتجر ابزاری است برای تحلیل رفتار کاربر بر روی سایت.

وب متریک

یک ابزار دیگر که رفتار جستجوی اطلاعات کاربران یا فعالیت آن‌ها در وبسایت را ارزیابی و مانیتور می‌کند، وب متریک است. این ابزار ایرانی است و مشابه آنالیتیکس است که گاها امکاناتی بیش از آن را نیز در بر دارد. نمونه‌ای از معیارهای رایج آن شامل بازدید، انتقال از صفحه و زمان بازدید است.

 

چند معیار مهم در وب متریک عبارتند از:    

  • بانس ریت: بانس ریت بالا نشان می‌دهد که مشکلی در وبسایت وجود دارد. پس اگر می‌خواهید بازدیدکنندگان وقت بیشتری برای جستجوی وبسایت شما بگذارند، باید به بررسی مشکل بانس ریت بپردازید.
  • عمق صفحه: بیانگر این است که در هر بازدید کدام صفحات بهتر می‌توانند منجر به هدایت کاربران شوند. در اینجا باید به مشکلاتی مربوط به لینک‌های داخلی و نرخ تبدیل رسیدگی کرد.
  • میانگین زمان هر جلسه بازدید: کمک می‌کند دریابید که وبسایت شما چقدر بر روی درگیر شدن کاربر در راستای هدف او تاثیر گذاشته است.
  • نرخ کلیک یا CTR: بالا بودن نرخ کلیک اثر مستقیم بر تعاملات موثر می‌گذارد.
  • نرخ خروج و صفحات خروج برتر: باید نرخ خروج را کاهش داد وهمچنین بررسی کرد که بالاترین آن‌ها مربوط به چه صفحاتی است. سپس در راستای اصلاح آن صفحات گام برداشت.
  • بازدیدکنندگان بازگشتی: هرچه میزان بازدیدکنندگانی که به وبسایت شما باز می‌گردند بیشتر شود، میزان تعامل کاربر با شما بهبود خواهد یافت.
  • زمان سپری شده در صفحه: معیاری بسیار مهم است که با آن می‌توان به بهبود ترافیک وبسایت پرداخت. برای مثال اگر کاربران تنها چند ثانیه برای یک صفحه وقت می‌گذارند، استراتژی‌های هدف‌گیری شما نیاز به بازنگری دارد.

 

کریسپ

کریسپ سرویسی است که به کسب و کارها کمک می‌کند چت آنلاین خود را متناسب با برند خود سفارشی سازی کنند. این سرویس یک افزونه چت زنده بر روی وبسایت نصب می‌کند که با طراحی وبسایت شما و با تکنولوژی‌های روز گوشی‌های هوشمند سازگار است. هر چند کریسپ فارسی نیست اما خدمات زبان فارسی بسیار مناسبی دارد. افزونه‌های سفارشی‌سازی شده آن امکاناتی دارند مانند:

  • ترجمه همزمان پیام‌ها در کسب و کارهای بین المللی
  • شخصی‌سازی کردن پیام خوش آمدگویی به چت یا رنگ‌ها و موقعیت چت
  • امکان ارسال انواع فایل، پیام‌های متنی و حتی تماس‌های صوتی و ویدئویی
  • امکان اتوماتیک کردن سیستم چت آنلاین
کریسپ
کریسپ سرویس سفارشی‌سازی چت آنلاین متناسب با بیزینس شماست.

رایچت

امروزه استفاده از چت‌های آنلاین به دلیل سرعت بالاتر در پاسخگویی نسبت به ایمیل، در کسب و کارهای آنلاین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. رایچت نیز یک ابزار چت آنلاین است که می‌تواند باعث ایجاد مزیت رقابتی شود. زیرا نه تنها باعث می‌شود درک بهتری از نیازهای مشتریان داشته باشید، بلکه به آنالیز رفتاری آن‌ها کمک می‌کند. رایچت همزمان با مانیتور کردن رفتار بازدید کنندگان وبسایت می‌تواند به آن‌ها پیام‌های هوشمند ارسال کند. پیام‌های ارسالی و دریافتی آن رمزنگاری شده است و قابلیت نمایش آرشیوی از تمام مکالمات را به صورت ماهانه یا سالانه دارد. از دیگر امکانات آن انتقال مکالمه مابین اپراتورها به صورت تیمی است.

 

گفتینو

گفتینو نیز ابزار فارسی دیگری است که خدمات چت آنلاین ارائه می‌کند. از امکاناتی که گفتینو فراهم می‌کند، می‌توان به ضبط و ارسال صدا علاوه بر متون تایپی یا تبادل فایل اشاره کرد. امکان فرستادن پاسخ‌های آماده، استفاده از ساعاتی مشخص برای پاسخگویی و تنطیم حالت روز و شب نیز در آن وجود دارد. حتی می‌توان در صورت ایجاد مزاحمت از سوی کاربران، به مسدودسازی آن‌ها پرداخت.

 

نجوا و یکتانت

نجوا شرکتی زیرمجموعه یکتانت است. درحالی که یکتانت بر جذب مشتری (اولین ورود مشتری به وبسایت از طریق تبلیغات) و نجوا بر حفظ مشتری یا ریتنشن مارکتینگ (نگهداری از مشتری بعد از اولین ورود، مثلا با فرستادن مطالبی درباره محصولات یا خدمات) تمرکز دارد. در واقع وظیفه انجام تبلیغات مستقیم بر عهده یکتانت و بازاریابی غیرمستقیم (نگهداری مشتری) به شکل پوش‌نوتیفیکیشن و ایمیل مارکتینگ بر عهده نجوا می‌باشد.

مهم‌ترین مزیت نجوا یکپارچگی خدمات در آن است، همراه با ابزارهایی که در کنار هم برای رفع نیاز بازاریاب در یک‌جا قابلیت کاربرد دارند. این یکپارچگی حتی میان پوش‌نوتیفیکیشن و ایمیل مارکتینگ نیز وجود دارد. برای مثال گاهی نیاز به ارسال ایمیل و گاهی نیز پوش‌نوتیفیکیشن دارید. برای تصمیم‌گیری بهتر در استفاده از هریک، می‌توانید به طور همزمان مثلا از پوش‌نوتیفیکیشن برای زمانی که کاربر بیشتر مشغول فعالیت بر گوشی همراه خود یا از ایمیل برای ساعات کاری که کاربر بیشتربه فعالیت‌های دسکتاپی مانند چک کردن ایمیل مشغول است، استفاده کنید.

 

مدیا اد

مدیا اد سرویسی است که دارای امکاناتی از جمله تبلیغات همسان، تبلیغات بنری، تبلیغات ریتارگتینگ و تبلیغات CPA می‌باشد.

مدیا اد
مدیا اد ابزاری است برای انجام تبلیغات گوناگون.
  • تبلیغات همسان: با ایجاد یکپارچگی در ظاهر تبلیغ و وبسایت موردنظر، حس تبلیغاتی بودن را کمتر و تاثیر تبلیغ را بیشتر می‌کند.
  • تبلیغات بنری: این تبلیغات که به صورت عکس یا انیمیشن در وبسایت قابل مشاهده هستند، ترافیک و فروش را افزایش می‌دهند.
  • تبلیغات ریتارگتینگ: هدف قرار دادن و برگرداندن مشتریانی که قبلا حداقل یک بار از وبسایت بازدید داشته‌اند، در قالب تبلیغات همسان یا بنری.
  • تبلیغات CPA: کمک به اجرای کمپین‌های CPA که نیروی انسانی در آن نقش چندانی نداشته و بیشتر بر مبنای یادگیری ماشین (machine learning) انجام می‌شود. 

 

استراتژی و برنامه‌های دیجیتال مارکتینگ (مدل SOSTAC)

برای نظارت بر کمپین‌های بازاریابی خود باید بدانید دقیقا چه می‌خواهید. بنابراین باید بر اساس یک مدل بازاریابی درست استراتژی مناسبی برای آن طراحی کنید. مدل بازاریابی SOSTAC یک مدل محبوب و پرکاربرد برای برنامه‌ریزی‌های تجاری است. این مدل دارای شش مرحله است که در ادامه توضیح داده می‌شود و نام آن مخفف اولین حرف هر مرحله است. دلیل محبوبیت آن راحتی کاربرد و دید همه جانبه‌ای است که به بازاریابان می‌دهد.

مدل sostac
با استفاده از مدل sostac می‌توان یک استراتژی مناسب برای طراحی کمپین‌های بازاریابی خود اتخاذ کرد.

تحلیل شرایط (Situation Analysis): الان کجا قرار داریم؟

اولین مرحله تجزیه و تحلیل شرایط است. منظور از شرایط یا موقعیت، توصیفی کلی از کسب و کار شماست، که شامل محیط خرد و محیط کلان سازمان است. اینکه شما چه کسی هستید؟ چه می‌کنید؟ چگونه با همه افرادی که به نوعی با سازمان شما ارتباط دارند، تعاملات آنلاین دارید؟ در واقع این‌ها جنبه‌هایی از تحلیل شرایط محیط کلان شماست. اما توجه کنید که باید همه جنبه‌های تحلیل موقعیت محیط خرد را نیز مورد بررسی قرار دهید، که شامل موارد زیر است:

  • با استفاده از ماتریس SWOT می‌توانید از نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید سازمان آگاهی یابید. هرچه بیشتر درباره خود بدانید بیشتر به موفقیت نزدیک خواهید شد.
  • تحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند رقبای خود را بهتر بشناسید. همچنین باید به فعالیت‌های دیجیتال رقبای خود و تفاوت استراتژی‌ها در کانال‌های دیجیتال آن‌ها واقف باشید.
  • چشم‌انداز همه کانال‌های دیجیتالی که تاکنون به کار رفته است کمک می‌کند کانال مناسب خود را مشخص کنید.
  • نهایتا می‌توانید مشتریان دیجیتال خود و نحوه تعامل با آن‌ها را نیز بررسی کنید.

 

اهداف (Objectives): می‌خواهیم کجا قرار بگیریم؟

در این مرحله باید روی هدف اصلی تمرکز کنید. اما معمولا هدف‌گذاری کاری دشوار به نظر می‌رسد. در بازاریابی توصیه شده است که اهداف باید SMART  باشند. حال باید بدانیم هر حرف آن مخفف چیست.

  • S در Specific: هدف باید خاص باشد و بسیار واضح تعریف شود. مثلا “من باید امروز سالم غذا بخورم” هدف خاصی نیست اما “من امروز باید 1200 کالری مصرف کنم” هدف مشخصی است. در مورد بازاریابی نیز همین طور است. هدف شما باید به سوالات چه چیزی؟ چرا؟ در چه مکانی؟ در چه زمانی؟ و چگونه؟ پاسخ مناسبی بدهد.
  • M در Measurable: آیا می‌توانید به فوایدی که هدفتان دارد کمیت ببخشید؟ هدف شما باید قابل اندازه‌گیری باشد.
  • A در Attainable: باید اطمینان داشته باشید که هدف شما دست‌یافتنی است، یا اینکه بیشتر به رویاهایتان نزدیک است؟
  • R در Realistic: هدف باید واقع‌بینانه باشد. در شناخت محدودیت‌های خود واقع‌بین باشید. باید بدانید چه سرمایه‌گذاری‌هایی مناسب شما نیست و توان پرداخت آن را نخواهید داشت.
  • T در Time Bound: فکر می‌کنید چه زمانی برای رسیدن به هدف کافی است؟ یک جدول زمانی داشته باشید.

 

استراتژی (Strategy): چگونه باید به آن‌جا برسیم؟

استراتژی مسیر راه هدف شماست. نقشه‌ای است که باید همراه با اندیشه و درایت ترسیم شود. به عنوان مثال یکی از استراتژی‌های قدرتمند در حوزه بازاریابی می‌تواند بازاریابی درونگرا باشد.

استراتژی
استراتژی، نقشه راه رسیدن به هدف شماست.

تاکتیک‌ها (Tactics): دقیقا چگونه به آن‌جا برسیم؟

در اینجا تاکتیک‌ها ابزارهای دیجیتالی هستند که برای رسیدن به اهداف دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنید. باید بدانید که با طرح خود قصد رسیدن به کدام بخش بازار را دارید.                                                                                                                                                             

چه تاکتیک‌هایی را می‌توانید دنبال کنید:

  • سئو: با موقعیت‌یابی سئو می‌توانید با رقبای خود به رقابت بپردازید.
  • کمپین های PPC: این کمپین‌ها نیز همراه با سئو، تحقیق و انتخاب کلیدواژه‌ها، ایده‌هایی برای تنظیم بودجه در اختیارتان می‌گذارد.
  • افیلیت مارکتینگ (بازاریابی معرف): با این روش برای تبلیغ برند خود، با شرکای خود (بلاگرها، ناشران و سازمان‌های دیگر) به همکاری می‌پردازید.
  • ایمیل مارکتینگ: این تاکتیک برای اطمینان از اینکه مشتریان فعلی شما خبرنامه‌هایتان را دریافت و پیگیری می‌کنند، لازم است. انواع آن می‌تواند شامل کمپین‌های نرخ کلیک و نرخ تبدیل باشد.

 

اقدامات (Actions): برنامه ما چیست؟

در این مرحله باید به برنامه‌هایتان جامه عمل بپوشانید. روشی که اینجا توصیه می‌شود، پاسخگویی به 5W (Who, What, When, Where, Why) می‌باشد. همچنین برنامه‌های مدیریت تغییر، اصلاح نقش‌ها و ساختار سازمانی نیز زیرمجموعه این مرحله است.

 

کنترل (Control): آیا به جایی که می‌خواستیم رسیده‌ایم؟

در اینجا تمرکز بر کنترل با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) می‌باشد. KPIها معیارهایی قابل سنجش در طول زمانی معین برای اهداف خاص سازمانی هستند. این معیارها به مدیران بینشی درست و آگاهانه در کنترل پیشرفت ارائه می‌کنند.

کنترل
کنترل بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) انجام می‌گیرد.

کنترل دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

کنترل دیجیتال مارکتینگ با شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و ابزارهای تحلیلی همچون گوگل آنالیتیکس و سی آر ام (CRM) می‌باشد. KPIهای مارکتینگ شاخص‌هایی در سنجش اثربخشی اهداف هستند. نقش آن‌ها ساده‌سازی کنترل برای مدیران بازاریابی است. اما گاهی تصمیم گیری انتخاب آن‌ها چالش بزرگی است. زیرا تعداد بسیاری از آن‌ها وجود دارد، که شما باید تنها شاخص‌هایی را انتخاب کنید که مناسب کسب و کارتان است. به عبارتی دیگر انتخاب ترکیبی مناسب از KPIها خود مستلزم دانش کافی درباره آن‌هاست.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بیان برخی مفاهیم پایه دیجیتال مارکتینگ پرداختیم. مفاهیمی که علم به آن‌ها دغدغه حیات یک کسب و کار امروزی است و مهارت در کاربردشان نیز می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند. با نگاهی به فرآیند دیجیتال مارکتینگ آغاز کردیم. سپس نقش زیرساخت‌های وبسایت و اپیلیکیشن را بررسی نمودیم. مرورری کردیم بر برخی از مهم‌ترین کانال‌ها و ابزارهای متنوع دیجیتال مارکتینگ که با علم کاربرد درست هریک از آن‌ها می‌توان بر موفقیت‌های تجاری افزود. در آخر به مدل SOSTAC پرداختیم، مدلی که درکی جامع در طراحی برنامه‌ریزی‌های بیزینسی ایجاد می‌کند، از اهداف، استراتژی و تاکتیک گرفته تا اقدامات عملی موفق و نحوه کنترل آن‌ها. امید است که این مقاله گامی کوچک باشد در راه آشنایی شما با دنیای دیجیتال مارکتینگ.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

20 دقیقه مشاوره رایگان تلفنی بگیرید!

به رشد کسب‌و‌کار شما کمک می‌کنیم